علم

آموزش ، سرگرمی ، مشاوره و ...

علم

آموزش ، سرگرمی ، مشاوره و ...

ویروس زیکا ویروسی است که از پشه به انسان منتقل می شود این ویروس در سال 1947 در جنگل های زیکا واقع در اوگاندا کشوری از قاره افریقا کشف شد. پشه زیکا با تغذیه کردن از خون قربانی ویروس زیکا را انتقال می دهد. انتشار این ویروس در سال 2007 در افریقا و آسیای جنوب شرقی شیوع پیدا کرد اما در سال 2014 شیوع این ویروس گسترش بیشتری یافت به گونه ای که مردمان جزیره ایستر و شیلی به این ویروس مبتلا شدند و در می 2015 این ویروس به برزیل رسید که در سال گذشته بیش از 84 هزار نفر مبتلا به این ویروس شده اند. محققان بر این باورند که این ویروس همچون ویروس مالاریا  قاتل جان شمار زیادی از انسان ها باشد.
ویروس زیکا

علائم زیکا
کسانی که در معرض نیش پشه زیکا قرار گرفته اند بعد از چند روز علایم این بیماری را مشاهده می کنند. از علایم شایع این بیماری تب و لرز ، درد مفاصل ، قرمزی و التهاب چشم است . دکتر رابرت آملر معاون رئیس جمهور و استاد دانشگاه پزشکی نیویورک اظهار داشت این علایم در ابتدا بسیار خفیف می باشد حدود دو تا هفت روز پس از نیش پشه بیماری خود را بروز می دهد. و وقتی که ویروس کل بدن را احاطه کند درمان بیماری دشوار می شود. شمار زیادی از افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند جان خود را از دست داده اند.


تهدید جدی برای  نوزادان
این ویروس برای جنین و نوزادان تازه متولد شده بسیار خطرناک است. به دلیل ضعیف تر بودن سیستم ایمنی نوزادان نسبت به انسان های بالغ احتمال مرگ و میر آن ها بیشتر است. دکتر آملر اظهار داشت: مادران بارداری که پشه زیکا آن ها را نیش زده است آسیب های جبران ناپذیری به جنین آن ها وارد شده است. از جمله آسیب شدید مغزی جنین در سه ماه اول بارداری و نقص در رشد جنین از آسیب های است که این ویروس به جنین داخل شکم مادر می زند. در مواردی هم منجر به سقط جنین شده است.

ویروس زیکا

در ادامه دکتر املر گفت:  بزرگترین خطر و عوارض را این ویروس برای نوزادان تازه متولد شده دارد . این نوزادان به دلیل تشنج ناشی از تب دچار سندرم گیلن در برزگسالی و فلج شدن مواجع می شوند. شمار زیادی از نوزادان برزیلی قربانی این ویروس شده اند،به گونه ای که براک اوباما رئیس جمهور آمریکا را دچار نگرانی کرد و تمامی پرواز ها به سمت آمریکای جنوبی را برای زنان باردار منع کرد.
ویروس زیکا
راه های پیشگیری
در حال حاضر هیچ واکسنی از این بیماری تهیه نشده است. بهترین راه برای جلو گیری از انتقال این ویروس سفر نکردن به کشور ها و شهرهای ست که ناقل این ویروس و محل زندگی پشه ناقل زیکا می باشند . سازمان بهداشت بین المللی در 27 ژانویه 2016 لیست کشور های در معرض خطر را اعلام کرد لیست این کشورها شامل:  باربادوس، بولیوی، برزیل، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، السالوادور، گویان فرانسه، گوادلوپ، گواتمالا، گویان، هائیتی، هندوراس، مارتینیک، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، پورتوریکو، سنت مارتین، سورینام، جزایر ویرجین ایالات متحده، ونزوئلا، ساموآ و کیپ ورد می باشد.